Nimic nu e gratis, totul se plătește!

Titlul de mai sus este cu siguranță reprezentarea a ceea ce gândește aproape oricine atunci când e în situația de a presta un serviciu pe gratis. Problema se accentuează când acel tip de serviciu reprezintă modul prin care se câștigă traiul.

Poate cel mai des întâlnit tip de articol este acela cum fotograful la început de drum, face fotografii pentru diverse organizații, în mod gratuit. Pentru promovare. Putem folosi aici și termenul pro-bono. E același lucru. Sunt articole interesante, însă înainte de a alcătui o listă de echipamente scumpe pe care le-ai achiziționat trebuie să te întrebi dacă persoanei cu care negociezi un contract îi pasă de acest aspect.

Greșeala pe care o fac foarte mulți nu este că lucrează gratuit, ci mai degrabă că încearcă să motiveze în fața clientului, sau sub forma unor articole scrise la frustrare, costul echipamentului fotografic. Nu, așa nu!

Clientul nu are cum să înțeleagă acest aspect. În primul rând pentru că nu e în aceeași situație ca fotograful, fie el și la început de drum, și în al doilea rând pentru că el cere un serviciu. Echipamentul, experiența sunt atuurile fotografului iar el va trebui să învețe să le folosească fără să le pună primele pe lista unei discuții. Da, ai făcut o investiție, bani și timp ca să te specializezi în această artă. Dar un doctor sau un mecanic nu aduce aceste argumente.

Acum sunt sigur că te gândești că doctorul sau mecanicul sunt necesari pentru tine și pentru mașina ta. Fără ei nu funcționezi, nici tu, nici mașinuța. Însă, ce diferență este din punct de vedere logic, între investiția de timp și bani în pregătirea unui doctor și a unui fotograf? Nici una!

Atunci de ce ai cere fotografului să facă treaba pro-bono? Pe doctor îl plătești cu vârf și îndesat, ba mai mult, mai acorzi și mici atenții. În industria foto/video, chiar și în jurnalism sau blogging, acest aspect este însă puțin diferit. Parcă s-a înrădăcinat acest concept de a putea să îi ceri cuiva să lucreze pe gratis. Chiar și așa, în situația în care cineva prestează un serviciu pro-bono, clientul are așteptări. Fotograful în cauză va încerca să se apropie de acele așteptări. Dar nu va fi recompensat. Iar asta e o problemă.

De ce nu e bine să lucrezi pe gratis?

Toate aceste situații stârnesc frustrări. Clientul, cel care cere serviciul, nu acordă o importanță prea mare proiectului pentru care are nevoie de fotografii, de aceea îți cere să faci asta fără bani, iar fotograful nu va vedea nici un avantaj în a lucra pe gratis. Li s-a promis promovare, așa este. Îmi cer scuze, am uitat. Promovarea respectivă nu funcționează! Nu se uită nimeni la logo-ul de pe poze, asta dacă ți se permite să îl lași acolo. Singurul avantaj pe care îl vei avea este să zici că ai lucrat pentru un anume brand, în speranța că pe viitor te va ajuta acest lucru. Pe de altă parte, dacă acea companie procedează la fel și cu alte tipuri de servicii, mai exact cere pe gratis, s-ar putea să intri într-un cerc vicios. Cel mai probabil, târziu vei vedea că toți cei care prestează servicii fug de ei. Și ai pierdut doar timpul.

Totul se reduce la limitele pe care trebuie să le trasezi și pe care nu trebuie să le încalci. Mai ales atunci când pornești la drum într-un domeniu nou. Banii sunt reprezentarea valorii unui produs sau al unui serviciu. Dacă nu sunt bani există schimbul, sau barterul cum se definește astăzi. Poate cel căruia îi faci un serviciu este mecanic, sau dentist. Îi faci pozele la nuntă sau la botez și el reparația la mașină. Ori un zâmbet nou.

Clipul de mai jos este o reprezentare a tot ce ai citit până acum. Numele vorbitorului este Ted Forbes, un fotograf profesionist. Nu asta e important, ci modul cum explică și exemplifică ce ai citit mai devreme. Te invit să arunci o privire când ai câteva minute la dispoziție.