De ce este popcornul atât de scump la cinema?

Scenă tipică:

– Un meniu mediu cu popcorn și cola, te rog!
– 17 lei.

17 lei. 17 lei? Ultima oară când am fost la supermarket, o sticlă de Coca Cola, de 0.5 litri, costa circa 2.5 lei, în timp ce o pungă de popcorn costa 2-3 lei, în funcție de producător. Cu alte cuvinte, un meniu mediu alcătuit din popcorn și Coca Cola costă aproximativ 5 lei la supermarket.

Evident, cei 17 lei pentru un meniu identic mi-au fost solicitați când am fost ultima oară la cinema. Nici nu contează despre ce cinematograf este vorba, întrucât toate practică prețuri asemănătoare sau chiar mai mari.

Știu, te întrebi de ce popcornul și Cola costa de peste trei ori mai mult la cinema decât la supermarket. Până la urmă, prețul mediu al unui bilet de film în România este de aproximativ 20 de lei, destul de mult raportat la salariul mediu net de circa 1.800 lei. Prin urmare, nu este suficient că prețurile la biletele pentru filme sunt și așa destul de mari comparativ cu puterea de cumpărare a românului?

Ei bine, nu. Nu este suficient.

Unde se duc banii tăi dați pe filme?

Poate tu crezi că cinematograful păstrează cea mai mare parte a banilor obținuți din bilete. În realitate, cei mai mulți bani ajung în conturile distribuitorului, adică ale companiei care cumpără filmul respectiv de la studioul producător din Statele Unite. În România, printre cei mai mari distribuitori de filme se numără Ro Image 2000, Forum Film, InterComFilm, Freeman sau Odeon.

Câți bani revin acestor distribuitori? Procentul din vânzările de bilete care ajunge în contul distribuitorului variază de la film la film, însă există o rețetă tradițională în funcție de puterea de negociere a celor două părți: în prima și, uneori, chiar și în a doua săptămână de rulare a filmului, distribuitorul păstrează mai mult de jumătate din bani. Cu cât filmul este mai important, cu atât distribuitorul va încasa un procent mai mare.

Abia în a treia și a patra săptămână de rulare cinematograful păstrează de regulă mai mult de jumătate din venituri, însă până atunci numărul spectatorilor va fi deja prea redus pentru a face diferența la încasările totale.

Popcornul aduce la fel de mulți bani ca biletul de cinema

Cinematografele din România nu transmit public informații financiare detaliate, însă lucrurile stau diferit în Statele Unite, de unde a fost împrumutată “rețeta” prețurilor la popcorn.

De exemplu, AMC Theaters, al doilea cel mai mare lanț de cinematografe de peste Ocean, publică trimestrial un amplu raport financiar. Din ultimul (document PDF), aferent perioadei aprilie – iunie 2015, aflăm următoarele:

  • lanțul a avut venituri de 533 de milioane de dolari din vânzările de bilete, însă 295 de milioane de dolari au ajuns la distribuitori. Astfel, AMC Theaters a păstrat doar 238 de milioane de dolari din vânzările de bilete, adică aproape 45% din veniturile totale.
  • același lanț a vândut mâncare și băutură în valoare de 250 de milioane de dolari, în timp ce costurile de achiziție și producție a acestora au fost de 35 de milioane de dolari. Astfel, AMC Theaters a obținut un profit de 215 milioane de dolari din comercializarea produselor alimentare la filme, echivalentul unui procent de 86%.

Exact. Băieții ăștia au câștigat din popcorn aproape la fel de mulți bani ca și din vânzările de bilete.

Prin urmare, cinematografele au tot interesul de a cere bani mulți pentru mâncare și băutură, întrucât reprezintă cea mai simplă și profitabilă afacere pentru ele. E mai simplu să faci bani din popcorn decât din proiecția propriu-zisă a filmelor.

Exagerând un pic lucrurile, aș putea spune că, pentru un lanț de cinematografe, sala de cinema reprezintă doar o momeală pentru a determina clientul să plătească triplu pentru un popcorn și o cola. Asta în condițiile în care să faci niște popcorn la tine acasă este fix atât de ușor: