Cum să faci turul României cu avionul în mai puțin de patru ore

România are drumuri proaste și trenuri despre care știi când pleacă, dar nu și când ajung la destinație. Ce soluție îți rămâne, în acest caz, dacă vrei să faci un tur prin care să vizitezi câteva dintre marile orașe ale țării?

Răspunsul este mai simplu decât ți-ai putea imagina, la prima vedere. Perceput până nu demult ca o alternativă scumpă pe care să o folosești doar când pleci în străinătate, avionul a devenit de departe cel mai eficient mijloc de transport pentru călătoriile interne care leagă marile orașe.

Turul României cu avionul în 3 ore și 40 de minute

Iași, Cluj-Napoca și Timișoara sunt printre cele mai importante și mai frumoase orașe ale țării, iar acum le poți vizita pe toate cu avionul în cadrul unui tur al țării cu plecare din oricare dintre acestea sau din București, datorită prețurilor mici practicate de companiile low-cost.

Cel mai simplu este să-ți cumperi câte un bilet de avion pe rutele București – Iași, Iași – Cluj-Napoca, Cluj-Napoca – Timișoara și Timișoara – București. În cazul companiilor aeriene low-cost, fiecare rută are câte un zbor pe zi, cu excepția rutei București – Iași, care beneficiază de trei zboruri pe zi în zilele lucrătoare.

În total, vei petrece în zbor doar 3 ore și 40 de minute și vei plăti minim 330 de lei pentru cele patru bilete. Prețurile biletelor detaliate în tabelul de mai jos sunt cele minime practicate la data redactării acestui articol și nu includ nici un fel de reduceri sau promoții. În anumite zile, în special sâmbăta și duminica, prețurile biletelor sunt mai mari, motiv pentru care îți recomand să-ți planifici din timp călătoria pentru a obține cele mai bune date pentru bugetul tău.

turul-romaniei-tabel-avion

De asemenea, nu uita să iei în calcul timpul și banii alocați pentru a ajunge de la aeroport în oraș și, ulterior, din oraș la aeroport. Potrivit estimărilor noastre, dacă mergi cu taxiul din centrul orașului la aeroport vei plăti în total circa 140 de lei, cea mai mare parte fiind alocată, desigur, pentru București. Fiecare rută va fi parcursă de două ori (aeroport – oraș și oraș – aeroport), iar prețul rutei a fost stabilit în funcție de prețul minim al taxi-urilor din localitatea respectivă:

turul-romaniei-tabel-taxi

Turul României cu mașina în 21 de ore

Cea mai bună alternativă la avion este mașina personală, însă în această situație ar fi bine să te pregătește pentru un drum lung și obositor.

Să presupunem că faci acest tur cu Dacia Logan cu motor pe benzină de 1.2 litri și 75 CP, cea mai bine vândută mașină și motorizare din România. Prin urmare, ne putem aștepta la un consum mediu de circa șapte litri de carburant la 100 de kilometri. În total vei plăti circa 580 de lei pentru carburant, ceea ce înseamnă că, dacă ai cel puțin încă un partener de drum, vei ieși mai ieftin decât dacă mergi cu avionul.

Din păcate, timpul petrecut pe drumuri este unul greu de acceptat: peste 21 de ore. Explicația este simplă: deși este a 12-a țară europeană ca suprafață, România ocupă doar locul 25 într-un top european al țărilor cu cei mai mulți kilometri de autostradă. Iar drumurile naționale nu sunt nici ele în cele mai bune condiții, în special cele din Moldova. Acest lucru este evidențiat cel mai bine de faptul că pentru a parcurge distanța de la Iași la Cluj-Napoca ai nevoie de aproape la fel de mult timp ca pentru a ajunge de la Timișoara la București, deși distanța este cu circa o treime mai mică.

Timpul necesar pentru a parcurge distanța dintre două orașe se bazează pe estimările făcute de Google Maps, în condiții normale de trafic, fără să luăm în calcul eventualele ambuteiaje din plin sezon.

turul-romaniei-tabel-masina

Turul României cu trenul în 32 de ore

În anul 2010, trenurile CFR au avut întârzieri cumulate de cinci ani și trei luni. Asta ar trebui să spună totul despre cât de ineficient este să faci un astfel de tur al României cu trenul.

Pe hârtie, niciunul dintre cele patru trasee nu se va încheia mai repede de șase ore, plus că este foarte posibil să te confrunți cu întârzieri de zeci de minute sau chiar ore. Spun asta în cunoștință de cauză: în ultima perioadă, trenurile care vin din Transilvania spre București înregistrează întârzieri de câteva ore, așa cum am simțit pe pielea mea în gara din Bușteni când am vrut să revin în capitală după o zi plină pe munte.

turul-romaniei-intarziere

În plus, prețul final plătit pe biletele de tren, fără să beneficiezi de reduceri, este mai mare decât prețul biletelor de avion, ceea ce teoretic ar fi ilogic dacă nu am vorbi despre o companie de stat precum CFR Călători. În plus, chiar și în cazul călătoriei Timișoara – București, am luat în calcul un loc la clasa a II-a, deși în mod normal astfel de trasee se parcurg pe timp de noapte la cușetă, care costă mai mult. Asta ca să nu pierzi o zi întreagă pe drum, desigur.

turul-romaniei-tabel-tren

Concluzii

Apariția rutelor aeriene interne low-cost a schimbat complet peisajul transportului de pasageri între principalele orașe ale țării. Dacă până acum trebuia să te înarmezi cu multă răbdare înainte de a urca la volan sau în vagonul prăfuit de tren, în prezent poți alege cea mai simplă și sigură metodă de transport: avionul.

turul-romaniei-tabel-final

Conectarea orașelor aflate mai degrabă aproape de granițele cu statele vecine este benefică, însă insuficientă. Centrul țării rămâne pentru moment izolat de București, Iași sau Timișoara, însă nu este exclus ca succesul rutelor existente să determine apariția unei rute București – Sibiu. În plus, la Brașov se construiește în prezent un aeroport, însă termenul de fnalizare al acestuia este incert.

Până atunci, profită de oportunitățile existente și vizitează principalele orașe cu avionul. Este mai rapid, mai ieftin și mai sigur.