Jacheta Souvenir/Sukajan

Cunoști jacheta bomber brodată cu modele de inspirație din cultura japoneză? Tigri, flori de cireș, bambus și figuri japoneze sunt doar câteva dintre motivele întâlnite pe spatele celebrelor jachete. Hai să vedem cum a apărut.

Sukajan-Souvenir-Jackets-Japan-Lover-Me-Store-2

Istoric

Din punct de vedere istoric, este foarte simplu. După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, piloții americani, care purtau jachete bomber, au început să le brodeze cu motive japoneze, cu scopul de a marca faptul că au fost în aceste locuri și că au luat contact cu această cultură. Așa cum le spune și numele, Souvernir (suvenirur), acestea erau destinate rudelor și prietenilor din America.

Unii soldați optau pentru tigri, dragoni, flori de cireș sau bambus, în timp ce alții alegeau modele tradiționale, cum ar fi Geisha sau chiar hărți. O altă caracteristică a acestor jachete era folosirea culorilor extrem de puternice, precum albastru sau roșu, mânecile fiind de cele mai multe ori în contrast cu restul jachetei.

În scurt timp a devenit simbol al rebeliunii clasei de mijloc a tinerilor japonezi. Ei au denumit-o “Sukajan”, o combinație între Yokosuka, numele unei localități în care au stat soldații americani mult timp și Jumper cu accent japonez.

Evoluție

În 1960 moda americană și cea japoneză s-au întâlnit. În Japonia curentul s-a numit Ametora. Pe atunci japonezii au adoptat din stilul american cămașa Oxford și blugii albaștri. Cei care nu s-au aliat acestui stil au optat să poarte jacheta Sukajan în diferite combinații. Stiul fost adoptat de clasa medie, în special tineri, în timp ce clasa de vârf i-a atribuit conotații negative, asociind-o cu găștile și delicvența juvenilă. De asemenea, jacheta Sakujan a fost și este purtată foarte mult și de membrii grupării Yakuza, fiind considerată un simbol.

Odată cu noile conflicte din Coreea și Vietman, după război, stilul s-a extins și mai mult. A prins conotații negative, culorile au fost înlocuite în mare parte de negru, iar modelele au devenit de multe ori morbide și împotriva războiului și sistemului. Multe dintre jachetele din acea perioadă aveau brodat mesajul “When I Die, I’m Going to Heaven Because I Served My Time in Hell.” (Când o să mor, o să ajung în rai pentru timpul petrecut în iad). Aceste conflicte au făcut și mai populară jacheta în mediul militar, în toată Asia. Din America a ajuns direct în Europa unde nu a avut un succes atât de mare și asta pentru că europenii nu empatizau cu povestea ei.

souvenir

Concluzie

Deși de-a lungul timpului ea a rost reinterpretată, în esență a rămas neschimbată. Elementele caracteristice, adică desenele japoneze și culorile tari, au rămas neschimbate, iar cum jacheta bomber este extrem de populară acum, Souvenir este alternativa perfectă. Valentino, Chloé, Dior și Stella McCartney au în colecțiile lor pentru primăvară-vară 2016 propuneri de jachete Souvenir.

catvalksouvenir