[Video] Ford Mondeo vs. Volkswagen Passat – Meciul secolului…

Așa s-ar spune pe la canalele tv de sport. Oricum, voi încerca să ridic puțin nivelul discuției.

Fiecare națiune are niște valori pe care le consideră puncte cardinale. Francezii se închină la Liberté, égalité, fraternité… sau cam asta spun ei lumii că fac. Noi pe aici, pe ale noastre meleaguri, ne închinăm la multe, dar din ce am observat eu… toate punctele noastre cardinale sunt palpabile. Iar de mulți ani unul dintre obiectele de cult ale nației române este Passat-ul. Nu prea mă interesează dacă considerați această afirmație una peiorativă, sau dimpotrivă una apreciativă, la adresa modelului german… pentru mine este doar o constatare.

Așadar pe la noi Passat-ul poate fi considerat valută forte de troc. Fie că suntem sau nu fani VW Passat, un lucru este cert, mașina asta a ajuns la a opta generație. Mereu a impresionat prin calitățile sale, lucru confirmat în 2013 când la nivel mondial a decolat câte un Passat din showroom-uri…. la fiecare 29 de secunde.

A cincea generație Mondeo a avut o geneză ceva mai tulbure. Europenii îl așteaptă de vreo doi ani și jumătate, timp în care își mestecau dinții de ciudă privind peste ocean la Ford Fusion. Ford a decis că acum este timpul pentru un nou Mondeo. Interesant este că a cincea generație Mondeo debutează în Europa simultan cu noul Passat. Coincidență sau nu… este loc de un duel frumos.

Estetic, în versiunile de top, modelele arată foarte bine. Dar aș fi extrem de curios cum arată o versiune de bază, acel Passat sau Mondeo de agent de vânzări. Cel cu minimul de echipament, fără faruri LED, fără gadget-uri. Știți sfatul pe care îl primesc băieții… ”să o vezi nemachiată!!!”

La acest capitol, Mondeo stă mai bine. Diferența dintre versiunea de bază și cea de top este mare, dar nu ai impresia că ai urcat în două mașini diferite din epoci diferite. În linii mari diferența este făcută de echipamentele care nu se văd. Passat-ul în versiunea de bază este o mașină cam goală. Exoticul tablou de bord cu display se transformă în două ceasuri, consola centrală este și ea cam golașă. Este o diferență cam mare de mesaj între versiunea de top și cea de bază, în condițiile în care VW a anunțat că poziționează noua generație Passat ceva mai sus decât până acum.

Passat-ul este construit pe platforma MQB, și spre deosebire de vechea generație vine cu un plus la capitolul ampatament, lucru convertit la interior în spațiu… mult spațiu. În schimb Mondeo recuperează la insonorizare, zgomot la vânt extrem de redus comparativ cu Passat-ul. Până și zgomotele de la trenul de rulare sunt mult mai reduse în Mondeo. Modelul celor de la VW este mai viu, mai direct din spatele volanului, iar Mondeo a împrumutat ceva din apetitul de confort al americanilor. Dacă se comandă suspensia cu amortizoarele controlate electronic și alegi setarea ”Sport” descoperi caracterul dinamic al vechii generații. Un plus la Mondeo pentru modul dinamic de intervenție a sistemelor electronice la limită. Nu cenzurează, aplică corecții progresiv și continuu atunci când ești prea temerar.

Ford a decis să ofere doar varianta în cinci uși, hatch și wagon, în timp ce VW păstrează rețeta clasică de sedan și wagon. Un plus în acest caz pentru berlina celor de la Ford care permite o exploatare mai amplă a volumului portbagajului.

În cazul ambelor modele impresionează cantitatea de tehnologie la care poate avea acces un șofer astăzi. Ambele modele sunt încă tinere pe piață, nu au scos din tolbă toate atuurile. Un lucru este cert, cel mai scump Mondeo este sub 40.000 euro, cel mai scump Passat privește dincolo de 50.000 euro.